پیشنهاد دریافت مالیات از تبلیغ‌دهندگان در بستر گوگل رد شد


پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی‌بر اخذ مالیات از تبلیغ‌دهندگان ایرانی بر بستر گوگل در لایحه‌ی اصلاح قانون بودجه‌ی ۹۹ اعمال نشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در اصلاحیه‌ی بند الحاقی ۱ تبصره‌ی ۱۵ مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق لایحه‌ی بودجه‌ی ۹۹ با موضوع «اخذ عوارض از خدمات دیجیتالی» پیشنهاد داده بود شرکت‌هایی که تبلیغات خود را ازطریق خدمات تبلیغاتی گوگل انجام می‌دهند، باید ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی را مالیات دهند. این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای به‌همراه داشت. برای مثال، عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، در گفت‌وگو با زومیت ضمن اعتراض به این طرح، لازمه‌ی اجرای آن را وجود دفتر رسمی گوگل در کشور دانست.

علاه‌برآن مدیران وزارت ارتباطات که در این طرح به‌عنوان مجری معرفی شده بودند، به پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس اعتراض و اعلام کردند در این پیشنهاد بدون کسب نظر از نهاد تخصصی عمل شده است. 

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره‌ی اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی، نیز با ارسال نامه‌ای از رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌های مختلف و نماینده‌ی پارلمانی دولت درخواست کرد از تصویب این پیشنهاد در صحن مجلس جلوگیری شود. حال در متن تصویب‌شده‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی ۹۹، پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها درباره‌ی اخذ مالیات ۵۰ درصدی از تبلیغ‌کنندگان در بستر گوگل نوشته نشده و به‌نظر می‌رسد این پیشنهاد رد شده است.

در بند الحاقی ۱ تبصره‌ی ۱۵ متن لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۳۹۹ کل کشور نوشته شده است:

بند الحاقی ۱. کاروران (اپراتورهای) ارائه‌دهنده‌ی خدمات مخابراتی علاوه‌بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف هزارمیلیارد ریال برای اجرای مواد (۵) و (۸) قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ و سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی دراختیار سازمان بهزیستی ردیف ۱۳۱۵۰۰ قرار می‌گیرد.

متن کامل لايحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۳۹۹ کل کشور را می‌توانید در اینجا بخوانید.



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

*

code